Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol

Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol

Podzielcie się informacją

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na ostatnie prace na linii Siedlce – Terespol. Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol wyniesie ponad 400 mln złotych.

Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. Wymienionych zostanie również 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Zmodernizowane zostaną także trzy stacje: w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanek Biała Podlaska Rozrządowa. Zwiększy się na nich komfort obsługi podróżnych. Na peronach będą nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne ułatwią orientację. Zamontowany zostanie nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu podróżni będą mogli skorzystać z wind, natomiast w Białej Podlaskiej zaplanowano wygodny podjazd.

Dzięki przebudowie linii kolejowej w Białej Podlaskiej powstanie skrzyżowanie bezkolizyjne a po ludzku tunel na ul. Lubelskiej- ciekawe czyjego będzie imienia – tak na marginesie.  Zaplanowano również przebudowę 18 innych przejazdów kolejowo – drogowych i wyposażenie 12 w nowy system zabezpieczeń.

Planowane zakończenie inwestycji sierpień 2020 r.

Trudno przejść mi nad tym tematem bez komentarza – w związku z nazwijmy to sentymentem. Hasło „modernizacja PKP” działa na mnie tak samo jak „reforma służby zdrowia” czy „informatyzacja ZUS”, że o górnictwie nie wspomnę – dziura bez dna, można pompować kasę i pompować. „Modernizacja” do prędkości 160 km/h przypomina budowanie autostrady tylko z dwoma pasami ruchu, nie przewidując, że za rok, dwa czy nawet pięć ruch się zwiększy – z dwom, napisałem też na wyrost bo Pendolino może pojechać 200 km/h, czyli modernizujemy poniżej własnego standardu do którego zmierzamy – chyba.

Zespół goeuro.pl przygotował  ciekawy ranking pokazujący miejsce kolei polskich:

Miejsce Kraj Rekordowa prędkość Dopuszczalna prędkość Przystosowanie sieci Obsługiwana populacja €/km Wynik całkowity
1 Japonia 603 320 13.23% 36.55% 0.2 100
2 Korea Południowa 421 300 1.62% 44.67% 0.14 83.79
3 Chiny 501 350 29.22% 10.7% 0.22 69.25
4 Francja 575 320 6.79% 12.69% 0.19 49.39
5 Hiszpania 404 320 20.05% 20.51% 0.12 41.99
6 Tajwan 300 300 21.84% 36.25% 0.12 37.81
7 Niemcy 368 320 4.75% 18.28% 0.19 32.9
8 Włochy 400 300 7.91% 18.47% 0.15 25.55
9 Austria 275 230 7.06% 27.55% 0.18 23.85
10 Turcja 303 250 8.08% 7% 0.03 22.15
11 Szwecja 303 200 2.01% 21.41% 0.17 21.92
12 Belgia 368 300 5.98% 7.83% 0.31 17.91
13 Holandia 300 300 3.98% 11.99% 0.12 17.9
14 Portugalia 237 220 24.56% 10.21% 0.18 17.65
15 Rosja 290 250 0.91% 12.22% 0.03 16.61
16 Polska 291 200 0.51% 12.57% 0.08 15.33
17 Uzbekistan 255 250 8.21% 9.01% 0.18 13.17
18 Norwegia 210 210 1.54% 12.44% 0.19 11.6
19 USA 265 240 0.32% 3.73% 0.45 9.88
20 Finlandia 242 220 1.01% 1.89% 0.33 9.26

Źródło: goeuro.pl

Jak widać liderem nie jesteśmy.

O ruchu towarowym nie będę się wypowiadał, dawno już nie zamawiałem węgla, ale mogę coś o ruchu osobowym. Pociągi osobowe aby miały rację bytu muszą kogoś wozić. Jeżeli kolej nie przestawi się na większą rywalizację cenową przegra zwłaszcza na trasach lokalnym z tzw. busami czy indywidualnym transportem samochodowym – że tak to nazwę. Koszt podróży z Terespola do Białej Podlaskiej dla trzy osobowej rodziny (2+1) wyniesie ok 30 zł plus dojazdy na i z dworców, podróż autem ok 10 zł dokładając jedną osobę koszt podróży koleją zwiększą się a autem koszt na jedną osobę maleje. O komforcie nie wspominając  – komforcie szeroko pojętym np. wybór czasu podróży. Trasy dalekobieżne to odrębny temat.

Tak więc z jednej strony radość, że ktoś przytuli te 400 mln i zostanie coś z infrastruktury i a ludziom też coś skapnie a z drugiej ta czarna dziura.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.