Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na ostatnie prace na linii Siedlce – Terespol. Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol wyniesie ponad 400 mln złotych.
Modernizacja linii kolejowej Siedlce-Terespol obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. Wymienionych zostanie również 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Zmodernizowane zostaną także trzy stacje: w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanek Biała Podlaska Rozrządowa. Zwiększy się na nich komfort obsługi podróżnych. Na peronach będą nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne ułatwią orientację. Zamontowany zostanie nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu podróżni będą mogli skorzystać z wind, natomiast w Białej Podlaskiej zaplanowano wygodny podjazd.
Dzięki przebudowie linii kolejowej w Białej Podlaskiej powstanie skrzyżowanie bezkolizyjne a po ludzku tunel na ul. Lubelskiej- ciekawe czyjego będzie imienia – tak na marginesie. Zaplanowano również przebudowę 18 innych przejazdów kolejowo – drogowych i wyposażenie 12 w nowy system zabezpieczeń.
Planowane zakończenie inwestycji sierpień 2020 r.
Trudno przejść mi nad tym tematem bez komentarza – w związku z nazwijmy to sentymentem. Hasło „modernizacja PKP” działa na mnie tak samo jak „reforma służby zdrowia” czy „informatyzacja ZUS”, że o górnictwie nie wspomnę – dziura bez dna, można pompować kasę i pompować. „Modernizacja” do prędkości 160 km/h przypomina budowanie autostrady tylko z dwoma pasami ruchu, nie przewidując, że za rok, dwa czy nawet pięć ruch się zwiększy – z dwom, napisałem też na wyrost bo Pendolino może pojechać 200 km/h, czyli modernizujemy poniżej własnego standardu do którego zmierzamy – chyba.
Zespół goeuro.pl przygotował ciekawy ranking pokazujący miejsce kolei polskich:
Miejsce | Kraj | Rekordowa prędkość | Dopuszczalna prędkość | Przystosowanie sieci | Obsługiwana populacja | €/km | Wynik całkowity |
1 | Japonia | 603 | 320 | 13.23% | 36.55% | 0.2 | 100 |
2 | Korea Południowa | 421 | 300 | 1.62% | 44.67% | 0.14 | 83.79 |
3 | Chiny | 501 | 350 | 29.22% | 10.7% | 0.22 | 69.25 |
4 | Francja | 575 | 320 | 6.79% | 12.69% | 0.19 | 49.39 |
5 | Hiszpania | 404 | 320 | 20.05% | 20.51% | 0.12 | 41.99 |
6 | Tajwan | 300 | 300 | 21.84% | 36.25% | 0.12 | 37.81 |
7 | Niemcy | 368 | 320 | 4.75% | 18.28% | 0.19 | 32.9 |
8 | Włochy | 400 | 300 | 7.91% | 18.47% | 0.15 | 25.55 |
9 | Austria | 275 | 230 | 7.06% | 27.55% | 0.18 | 23.85 |
10 | Turcja | 303 | 250 | 8.08% | 7% | 0.03 | 22.15 |
11 | Szwecja | 303 | 200 | 2.01% | 21.41% | 0.17 | 21.92 |
12 | Belgia | 368 | 300 | 5.98% | 7.83% | 0.31 | 17.91 |
13 | Holandia | 300 | 300 | 3.98% | 11.99% | 0.12 | 17.9 |
14 | Portugalia | 237 | 220 | 24.56% | 10.21% | 0.18 | 17.65 |
15 | Rosja | 290 | 250 | 0.91% | 12.22% | 0.03 | 16.61 |
16 | Polska | 291 | 200 | 0.51% | 12.57% | 0.08 | 15.33 |
17 | Uzbekistan | 255 | 250 | 8.21% | 9.01% | 0.18 | 13.17 |
18 | Norwegia | 210 | 210 | 1.54% | 12.44% | 0.19 | 11.6 |
19 | USA | 265 | 240 | 0.32% | 3.73% | 0.45 | 9.88 |
20 | Finlandia | 242 | 220 | 1.01% | 1.89% | 0.33 | 9.26 |
Źródło: goeuro.pl
Jak widać liderem nie jesteśmy.
O ruchu towarowym nie będę się wypowiadał, dawno już nie zamawiałem węgla, ale mogę coś o ruchu osobowym. Pociągi osobowe aby miały rację bytu muszą kogoś wozić. Jeżeli kolej nie przestawi się na większą rywalizację cenową przegra zwłaszcza na trasach lokalnym z tzw. busami czy indywidualnym transportem samochodowym – że tak to nazwę. Koszt podróży z Terespola do Białej Podlaskiej dla trzy osobowej rodziny (2+1) wyniesie ok 30 zł plus dojazdy na i z dworców, podróż autem ok 10 zł dokładając jedną osobę koszt podróży koleją zwiększą się a autem koszt na jedną osobę maleje. O komforcie nie wspominając – komforcie szeroko pojętym np. wybór czasu podróży. Trasy dalekobieżne to odrębny temat.
Tak więc z jednej strony radość, że ktoś przytuli te 400 mln i zostanie coś z infrastruktury i a ludziom też coś skapnie a z drugiej ta czarna dziura.