Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć?
Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć?
Noc 24-25 grudnia 2017, Kobyłka – giną 3 kobiety, ta sama noc Ostrowiec Świętokrzyski potrącenie dwóch kobiet, jedna zmarła, Nowy Rok 2018 – Toruń –zginęły 2 osoby, to te wypadki, które odbiły się echem w całym kraju a szereg pomniejszych potrąceń? A wszystko to dzieje się na przejściach dla pieszych. Zasadnym jest postawienie pytania: Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć?
Prawo.
Art. 13.
- Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność (ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowania zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie – art. 2 pkt 22 ) oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
- Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
- Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
…
Art. 14
Zabrania się:
1) wchodzenia na jezdnię:
- a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
- b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
4) przebiegania przez jezdnię;
5) chodzenia po torowisku;
6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
…
Art. 26.
- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
…
- Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
…
- W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
to główne wyimki z Ustawy prawo o ruchu drogowym regulujące zachowania pieszych i pojazdów, a „życie” razem z „biedą” siedzą i skrzeczą.
Lobby plastikowego worka.
W pod poznańskim Zalasewie w gminie Swarzędz wybudowano – na przeciwko szkoły – specjalne przejście przez jezdnię dla zapatrzonych w telefon. Wyposażono je we wmontowane w chodnik specjalne, migające pasy. Mają przyciągnąć uwagę uczniów, którzy zamiast przed siebie i na boki, spoglądają w swoje smartfony. Przejście ma zwiększać bezpieczeństwo. Może ktoś mi wytłumaczyć w jaki sposób?
Jest to budowanie bardzo złych, śmiertelnych nawyków. Uczy bezmyślności w ruchu drogowym. Moim zdaniem już obecne światła „automatyzują” nasze wejście na jezdnie czy jak kto woli „na pasy”.
Również do tego samego nurtu należy zaliczyć pomysły i prawo typu „pieszy ma zawsze pierwszeństwo”. Przykłady na początku pokazują dlaczego. Wystarczy jeden na miliony, aby doszło do tragedii. Kolejną sprawą jest to jak jest to nieekonomiczne i nieekologiczne. Zawsze mnie irytuje gdy stoję przed przejściem i zatrzymuj się auto a zanim sznur pojazdów aby przepuścić pana hrabiego. Hamowanie, przyśpieszanie, zużycie tarcz, kloców, żarówek itd. Tak tak, w pojedynczym przypadku może jest śmieszne i nie robi wrażenia ale jeśli to pomnożymy? „Zieloni” powinni się zgodzić. Spokojnie ja poczekam, pieszemu łatwiej – i bezpieczniej – jest się zatrzymać i przepuścić pojazdy.
Zasada bezwzględnej nieufności.
Edukacja.
22 stycznia b.r., Bydgoszcz, kolejne medialne potrącenie na pasach.
Nie wiem czy ktoś zwrócił uwagę na zachowanie pieszej, co prawda przed wejściem patrzy w lewo ale dalej??
Rodzice, szkoła, instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drogach powinny raczej iść w kierunku budowania świadomości, że w starciu z pojazdami nie mamy żadnych szans, że wchodzimy na jezdnię nie na deptak.
O ile w zasadach ruchu drogowego obowiązuje zasada ograniczonego zaufania (art. 4 Ustawa o ruchu drogowym), piesi – ale także rowerzyści i inni niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – powinni stosować się do zasady „bezwzględnej nieufności wobec pojazdów” – to już nie ustawa a moja inwencja. Niestety każde przejście przez jezdnię powinno być traktowane jak wyprawa po życie. I żeby było jasne: nie jestem za rozjeżdżaniem pieszych na przejściach, chodzi o to aby piesi nie dali się rozjeżdżać. Marna to pociecha, że mieliśmy pierwszeństwo na przejściu dla pieszych gdy bierzemy udział w czynnościach prokuratora. W plastikowym worku.
„PRZEJŚCIA BEZPIECZNE PO JEZDNI NIE ISTNIEJĄ !” – Zdzisław Kozłowski.
Podziękowania dla Pana Zdzisława Kozłowskiego za wskazówki i otuchę, że są jeszcze myślący racjonalnie o bezpieczeństwie drogowym.
Zapraszam także na stronę Drogówka BP na której więcej o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, a także przepisy prawa, historii bialskiej „drogówki” i wiele innych ciekawostek.