Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć

Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć?

Podzielcie się informacją

Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć?

Noc 24-25 grudnia 2017, Kobyłka – giną 3 kobiety, ta sama noc Ostrowiec Świętokrzyski potrącenie dwóch kobiet, jedna zmarła, Nowy Rok 2018 – Toruń –zginęły 2 osoby, to te wypadki, które odbiły się echem w całym kraju a szereg pomniejszych potrąceń? A wszystko to dzieje się na przejściach dla pieszych. Zasadnym jest postawienie pytania: Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć?

Prawo.

Art. 13.

  1. Pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność (ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowania zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie – art. 2 pkt 22 ) oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.
  2. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
  3. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.

Art. 14

Zabrania się:

1) wchodzenia na jezdnię:

  1. a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
  2. b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;

3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;

4) przebiegania przez jezdnię;

5) chodzenia po torowisku;

6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;

7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

Art. 26.

 

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

  1. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany

2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;

3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

  1. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.

to główne wyimki z Ustawy prawo o ruchu drogowym regulujące zachowania pieszych i pojazdów, a „życie” razem z „biedą” siedzą i skrzeczą.

 

Lobby plastikowego worka.

W pod poznańskim Zalasewie w gminie Swarzędz wybudowano – na przeciwko szkoły – specjalne przejście przez jezdnię dla zapatrzonych w telefon. Wyposażono je we wmontowane w chodnik specjalne, migające pasy. Mają przyciągnąć uwagę uczniów, którzy zamiast przed siebie i na boki, spoglądają w swoje smartfony. Przejście ma zwiększać bezpieczeństwo. Może ktoś mi wytłumaczyć w jaki sposób?

Czy przejścia dla pieszych niosą śmierć

Jest to budowanie bardzo złych, śmiertelnych nawyków. Uczy bezmyślności w ruchu drogowym. Moim zdaniem już obecne światła „automatyzują” nasze wejście na jezdnie czy jak kto woli „na pasy”.

Również do tego samego nurtu należy zaliczyć pomysły i prawo typu „pieszy ma zawsze pierwszeństwo”. Przykłady na początku pokazują dlaczego. Wystarczy jeden na miliony, aby doszło do tragedii. Kolejną sprawą jest to jak jest to nieekonomiczne i nieekologiczne. Zawsze mnie irytuje gdy stoję przed przejściem i zatrzymuj się auto a zanim sznur pojazdów aby przepuścić pana hrabiego. Hamowanie, przyśpieszanie, zużycie tarcz, kloców, żarówek itd. Tak tak, w pojedynczym przypadku może jest śmieszne i nie robi wrażenia ale jeśli to pomnożymy? „Zieloni” powinni się zgodzić. Spokojnie ja poczekam, pieszemu łatwiej – i bezpieczniej – jest się zatrzymać i przepuścić pojazdy.

Zasada bezwzględnej nieufności.

Edukacja.

22 stycznia b.r., Bydgoszcz, kolejne medialne potrącenie na pasach.

Nie wiem czy ktoś zwrócił uwagę na zachowanie pieszej, co prawda przed wejściem patrzy w lewo ale dalej??

Rodzice, szkoła, instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drogach powinny raczej iść  w kierunku budowania świadomości, że w starciu z pojazdami nie mamy żadnych szans, że wchodzimy na jezdnię nie na deptak.

O ile w zasadach ruchu drogowego obowiązuje zasada ograniczonego zaufania (art. 4 Ustawa o ruchu drogowym), piesi – ale także rowerzyści i inni niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – powinni stosować się do zasady „bezwzględnej nieufności wobec pojazdów” – to już nie ustawa a moja inwencja. Niestety każde przejście przez jezdnię powinno być traktowane jak wyprawa po życie. I żeby było jasne: nie jestem za rozjeżdżaniem pieszych na przejściach, chodzi o to aby piesi nie dali się rozjeżdżać. Marna to pociecha, że mieliśmy pierwszeństwo na przejściu dla pieszych gdy bierzemy udział w czynnościach prokuratora. W plastikowym worku.

„PRZEJŚCIA BEZPIECZNE PO JEZDNI NIE ISTNIEJĄ !” – Zdzisław Kozłowski.

 

Podziękowania dla Pana Zdzisława Kozłowskiego za wskazówki i otuchę, że są jeszcze myślący racjonalnie o bezpieczeństwie drogowym.

Zapraszam także na stronę Drogówka BP na której więcej o bezpieczeństwie w ruchu drogowym, a także przepisy prawa, historii bialskiej „drogówki” i wiele innych ciekawostek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.